|

Nieuwsbericht Trendpanel


Het Food Trendpanel 2016 bestaat uit 62 bedrijven in de voedingsmiddelensector. Zij vertegenwoordigen acht sectoren en beantwoordden vragen over gezondheid, duurzaamheid, consument en innovatie.

 

De gezonde keuze moet de gemakkelijke keuze worden. Dat kan door het verbeteren van de samenstelling van producten. En door consumenten te helpen kiezen via informatie op de verpakking.

 

Minder zout was in 2016 heel belangrijk, net als minder E-nummers, als je het deze producenten van voedingsmiddelen vraagt. Op plek 3 staat suikerverlaging. De belangrijkste reden dat producenten zout verminderen, is omdat zij het zelf willen. ‘Omdat de consument, retail en overheid het wil’ worden ook genoemd als reden voor bedrijven om te herformuleren, maar minder vaak.

 

Het Vinkje hielp consumenten bij het maken van gezonde keuzes. Producenten kunnen het logo op hun producten zetten als de producten voldoen aan criteria voor onder andere suiker, zout, verzadigd vet. Inmiddels is aangekondigd dat het Vinkje verdwijnt. Wij vroegen of bedrijven deelnemer zijn van het Vinkje en waarom (niet). De grote meerderheid van de bedrijven deed niet mee, vooral omdat zij het logo niet geloofwaardig vinden. Maar ook omdat hun producten nooit zouden voldoen, of omdat ze niet direct aan consumenten leveren.

 

Er is nog veel meer nieuws van het panel over gezondheid, duurzaamheid, de consument en innovatie… Nieuwsgierig naar de andere resultaten? Lees hier: ons rapport en infographic


Dit bericht was geplaatst op dinsdag, 31 januari, 2017 om 10:20 am

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *